Informacje o zadaniu publicznym

Tytuł zadania publicznego:

EcoLAF

Termin realizacji:

Data rozpoczęcia2022–11–01Data zakończenia2023–12–31

Syntetyczny opis zadania:

Projekt składa się z czterech części:

– edukacji bezpośredniej – warsztaty w szkołach;

– edukacji pośredniej za pomocą social mediów;

– społecznej akcji ekologicznej, pozwalającej uczestnikom zrozumieć istotę i sprawczość projektów społecznych oraz siłę ich wpływu na otoczenie;

– badanie określające merytoryczny poziom wiedzy uczestników z tematyki projektu;

Dodatkowym komponentem będzie również platforma łącząca powyższe części projektu.

Opis potrzeb i celów:

W dzisiejszych czasach potrzeba promocji i wspierania zaangażowania młodych osób w kreowanie naszej rzeczywistości poprzez udział w różnorodnych formach oddolnych inicjatyw obywatelskich jest ważnym elementem kształtowania świadomych postaw obywatelskich. Działalność społeczna wiąże się z koniecznością wygospodarowania swojego czasu na rzecz troski o wspólne dobro. Zaangażowanie i determinacja młodych osób w pełnieniu misji społeczników zasługuje na uwagę i atencję obywateli, motywując tym samym do jeszcze większego zaangażowania.

Zwiększenie zaangażowania młodzieży i młodzieżowych organizacji pozarządowych w życie publiczne wymaga wsparcia inicjatyw młodzieżowych. Wzrost znaczenia w życiu publicznym oraz ich wzmocnienie instytucjonalne umożliwi rozwijanie u młodych ludzi samodzielności w myśleniu i działaniu, dążenie do osiągnięcia równowagi emocjonalnej, kreatywności, pomysłowości, a także wytrwałości, lojalności i niezawodności.  W realizacji zadania należy uwzględnić  charakter działalności społecznej, szczególnie w młodzieżowych organizacjach pozarządowych, gdzie dochodzi do spadku motywacji tzw. “wypalenia”  spowodowanego brakiem wynagrodzenia za wykonywaną działalność. W związku z tym realizacja zadania ma koncentrować się na podniesieniu prestiżu społecznej działalności w organizacjach pozarządowych. Kolejną ważną potrzebą jest ogólna promocja działalności społecznej jako szansy na rozwój osobisty oraz możliwość niesienia pomocy. Realizacja zadania zakłada zatem dalsze działania na rzecz poszerzenia grona młodych osób zaangażowanych w życie publiczne.  Kampania informacyjna przez edukację pośrednią za pomocą social mediów oraz bezpośrednią przez prowadzenie warsztatów w szkołach stwarza doskonała okazję do informowania młodych społeczników, w jaki sposób tworzyć organizacje pozarządowe o różnych profilach, a także w jaki sposób prowadzić tego rodzaju działalność społeczną.

Młodzieżowe rady przy organizacjach pozarządowych to doskonały sposób na budowanie umiejętności prowadzenia takich podmiotów przez osoby młode. Poprzez praktyczną styczność i realny wpływ na strategię i kierunki działań Fundacji, możemy popularyzować działalność społeczną oraz zwiększać świadomość obywatelską. Możemy wykorzystać ich potencjał w celu promowania oraz rozbudowy wspólnej platformy.

Motywacja młodych osób do działalności na rzecz drugiego człowieka może różnić się od motywacji w pełni ukształtowanego obywatela. Poprzez przeprowadzenie badanie, które jest elementem projektu, możemy mieć realny wpływ na dalszy rozwój systemu działalności społecznej z uwzględnieniem założeń młodych osób.

Dodatkowo świadomość młodych osób na temat zmian na rynku pracy spowodowanych czwartą rewolucją przemysłową, stanowi ważne wyzwanie społeczne. W obowiązku nas wszystkich jest zapewnienie młodym ludziom dostępu do wiedzy na temat skutków ww. rewolucji. Samo pojęcie Czwartej Rewolucji Przemysłowej nie jest powszechnienie znane. Musimy jednak podkreślić, że to nowe zjawisko oraz przystosowanie do jego realiów wpływa na osiągnięcie sukcesu w zmaganiach zawodowych po ukończeniu szkoły średniej. Istotnym komponentem Projektu LAF są badania naukowe sprawdzające poziom wiedzy uczestników na temat zmian na rynku pracy spowodowanych Czwartą Rewolucją Przemysłową. Zmianą społeczną realizowanego projektu będzie grupa uczestników warsztatów, które zostaną wyposażone w nowe umiejętności przydatne, a  niejednokrotnie niezbędne do wejścia w dorosłe życie. Podstawową zmianą społeczną jest więc zwiększenie świadomości młodych osób na temat funkcjonowania rynku pracy w dobie nowych technologii. Są to niezwykle istotne komponenty świadomości młodego człowieka, który w niedługim czasie będzie musiał zmierzyć się w pełnym wyzwań boju po sukces zawodowy.

Szybkie tempo życia, globalizacja, powoduje, że człowiek nawet w swoim miejscu zamieszkania czuje się anonimowy. Świat kojarzy mu się z chaosem, niepewnością bytu, ogromną ilością informacji, których część przestała być dla niego zrozumiała.

Szybki postęp w nauce, odkrywanie nowych zagrożeń ekologicznych, które kilka lat temu nie były w ogóle znane powoduje, że w każdym społeczeństwie jest potrzeba edukacji ekologicznej. Każdy dorosły człowiek obserwuje, analizuje otaczający go świat. Od jego wrażliwości zależy, czy czuje się współodpowiedzialnym mieszkańcem ziemi, czy tylko bezmyślnym konsumentem.

 Poczucie przynależności do ekosystemu i odpowiedzialność za otaczającą nas naturę implikuje potrzebę prowadzenia edukacji w zakresie ochrony środowiska. Aktualnie poziom znajomości obowiązującego prawa w tym obszarze jest nieznaczna, a wręcz znikoma, czego potwierdzeniem jest ilość tzw. “dzikich wysypisk śmieci”, odprowadzanie nieoczyszczonych ścieków do wód, stosowanie nieodpowiednich materiałów do pieców grzewczych.

Formą edukacji w obszarze ochrony środowiska będzie społeczna akcja sadzenia drzew. Ten pro-ekologiczny akcent ma na celu zainteresować odbiorców wspieraniem naszego ekosystemu w obliczu postępujących zmian klimatycznych, wskazując, że wszyscy powinniśmy stać się bardziej świadomi naszego wpływu na planetę i podejmować odpowiedzialne decyzje zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Sadzenie drzewa ma być okazją zwrócenia naturze tego, co zostało zniszczone przez człowieka i być dla naszej społeczności symbolem przywracania nowego życia. Drzewa uczestniczą również w redukcji gazów cieplarnianych. W procesie fotosyntezy wykorzystują dwutlenek węgla, w zamian uwalniając życiodajny tlen. Jedno niewielkie drzewo wytwarza rocznie około 118 kg tlenu. Drzewa tlenowe może wyprodukować nawet do 10 razy więcej tlenu w porównaniu z innymi gatunkami rodzimych drzew liściastych.

Wspólne sadzenie drzew w ramach społecznej akcji ma być wolną od politycznych, ideologicznych podziałów, barier, służąc dobru wspólnemu. Tego rodzaju forma umożliwi młodym społecznikom z różnych szkół wspólne działanie, jednocześnie dając szansę wzajemnego poznania oraz wymiany własnych doświadczeń.  

Młodzież będzie mogła poczuć jak ważny stanowią element społeczeństwa oraz doświadczyć siłę oddziaływania na politykę i środowisko. 

Wspólna platforma będzie służyła młodym aktywistom do korzystania z instruktażu dot. realizacji projektów społecznych, pozyskiwania funduszy itd. Będzie również formą komunikowania, współdziałania, wymiany doświadczeń, co w świecie ograniczeń pandemicznych w ostatnim czasie i obostrzeń ograniczających kontakty społeczne, stanowić świetne rozwiązanie samotności.  

Miejsce realizacji:

Projekt Ogólnopolski

Grupa docelowa:

Młodzież

Liczba beneficjentów:

  • Indywidualnych: 1000
  • Organizacji: 1

Kluczowe działania:

  • Przygotowanie materiałów promocyjnych i narzędzi komunikacyjnych
  • Warsztaty edukacyjne w szkołach i badanie motywacji młodzieży
  • Organizacja akcji sadzenia drzew
  • Opracowanie i publikacja raportu badawczego
  • Ewaluacja działań i analiza wyników
  • Powołanie Młodzieżowej Rady Fundacji

Zakładane rezultaty:

1) Kampania Informacyjna na temat zalet tworzenia organizacji pozarządowych, wolontariatu oraz wpływu czwartej rewolucji przemysłowej (stworzenie 20 merytorycznych postów w powyższej tematyce)

2) Badanie i raport na temat motywacji młodych osób w prowadzeniu działań społecznych 

3) Badanie i raport na temat motywacji młodych osób w prowadzeniu działań społecznych w kontekście zmian wywołanymi Czwartą rewolucją przemysłową  

4) Poradnik dla samorządów uczniowskich i organizacji młodzieżowych, oparty na wynikach badań. Zostanie stworzony w postaci raportu oraz krótkiego filmu.

5) Zorganizowanie akcji sadzenia drzew wspólnie z samorządami uczniowskimi na terenie na terenie województwa Wielkopolskiego.

6) Posadzenie wspólnie z uczestnikami około 0,5 ha drzew tlenowych na terenie województwa Wielkopolskiego.

7) Przeprowadzenie 40 warsztatów na temat zalet tworzenia organizacji pozarządowych, wolontariatu oraz wpływu czwartej rewolucji przemysłowej dla ponad 1000 uczniów

8) Stworzenie platformy internetowej (tzw. aplikacja webowa)

9) Rozdanie każdemu uczestnikowi akcji sadzenia drzew po jednym pakiecie edukacyjnym, w którego skład będzie wchodzić skrypt raportu z badania oraz dostęp do lekcji online na temat ekologii oraz budowy wizerunku organizacji pozarządowych.

Bezpośrednim efektem realizacji oferty będzie zwiększenie świadomości i wiedzy na temat wpływu młodych osób na życie publiczne w kontekście zmian, jakie szybko następuję przez postęp technologiczny.

Osiągnięte efekty uczestników projektu zostaną ̨sprawdzone dzięki ankietom połączonym z badanami, które będą towarzyszyć na każdym z etapów prospektu. 

Ponadto wśród uczestników projektu nastąpi wzrost umiejętności przygotowywania dokumentacji (w różnorakiej formie) związanej z prowadzeniem działań zmierzających do wprowadzenia zmian systemowych.

Utworzenie Młodzieżowej Rady Fundacji przyczyni się do wpływu młodych osób na prowadzenie działań statutowych Fundacji oraz umożliwi młodym rozwój a także kontynuację działalności społecznej. 

Podstawową zmianą społeczną jest zwiększenie prestiżu ,,młodego człowieka – społecznika” a także pokazanie młodzieży, że poprzez działalność twórczą (w postaci przedmiotu konkursu), mogą przygotowywać inne projekty zmian i przedstawiać je decydentom w środowiskach rządowych oraz samorządowych.

Bezpośrednim efektem realizacji oferty będzie zwiększenie świadomości i wiedzy na temat funkcjonowania z zakresu podstaw samorządności, ekologii  w lokalnych społecznościach, ekonomii, samorządowej myśli politycznej oraz zmian spowodowanych czwartą rewolucją przemysłową. Osiągnięte efekty uczestników projektów zostaną sprawdzone dzięki wynikom ankiet, które przeprowadzone zostaną na bieżąco podczas każdego z etapów projektu oraz ewaluacji. Ponadto wśród uczestników projektu nastąpi wzrost wiedzy na temat historii, ekonomii, samorządności, ekologii oraz klimatu o co najmniej 20%. Rezultaty mierzone będą przy pomocy testu/ankiety. Kolejnymi rezultatami będą: dotarcie z filmami oraz raportami do co najmniej 10 000 odbiorców.

Trwałość rezultatów:

Przewidywane jest wykorzystanie raportu z badania jako środek do prowadzenia polityki młodzieżowej fundacji. Istotnym elementem jest także powołanie Młodzieżowej Rady Fundacji, która składać będzie się z najbardziej aktywnych i chętnych uczestników projektu.

Informacje o zadaniu publicznym

Tytuł zadania publicznego:

[Tu wpisać tytuł zadania]

Termin realizacji:

[Tu wpisać termin realizacji zadania]

Syntetyczny opis zadania:

[Tu opisać zadanie publiczne]

Opis potrzeb i celów:

[Tu opisać potrzeby i cele]

Miejsce realizacji:

[Tu opisać miejsce realizacji]

Grupa docelowa:

[Tu opis grupy docelowej]

Liczba beneficjentów:

  • Indywidualnych:  [liczba]
  • Organizacji: [liczba]

Kluczowe działania:

[Tu opisać kluczowe zadania]

Zakładane rezultaty:

[Tu popisać zakładane rezultaty]

Trwałość rezultatów:

[Tu opisać trwałość rezultatów]

Informacje o zadaniu publicznym

Tytuł zadania publicznego:

Decydujemy Razem: Minigranty Młodzieżowe dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny

Termin realizacji:

[Tu wpisać termin realizacji zadania]

Syntetyczny opis zadania:

Projekt „Decydujemy Razem” ma na celu aktywizację młodzieży w wieku 15–29 lat z Dolnego Śląska i Opolszczyzny poprzez przyznanie minigrantów na realizację lokalnych inicjatyw społecznych. Zadanie wspiera młodzieżowe rady, samorządy uczniowskie i studenckie w podejmowaniu działań na rzecz swoich społeczności, wzmacniając ich kompetencje obywatelskie i umiejętności liderskie. Projekt obejmuje także działania promocyjne, szkolenia, spotkania z samorządami i lokalnymi instytucjami.

Opis potrzeb i celów:

  • Zwiększenie zaangażowania młodzieży w życie publiczne i lokalne procesy decyzyjne.
  • Rozwój kompetencji społecznych, liderskich i organizacyjnych młodych ludzi.
  • Budowanie świadomości obywatelskiej wśród młodzieży oraz rozwój młodzieżowych rad i samorządów.
  • Wzmocnienie współpracy między młodzieżą a samorządami, szkołami i organizacjami pozarządowymi.

Miejsce realizacji:

Województwo dolnośląskie

Grupa docelowa:

  • Młodzież w wieku 15–29 lat (członkowie młodzieżowych rad, samorządów uczniowskich i studenckich).
  • Młodzi liderzy i inicjatorzy zmian społecznych.
  • Młodzież dotychczas niezaangażowana w działania społeczne.

Liczba beneficjentów:

  • Indywidualnych: 400 osób
  • Organizacji: 10 NGO i instytucji edukacyjnych

Kluczowe działania:

  • Przyznanie minigrantów: Umożliwienie młodzieży realizacji własnych projektów społecznych (36 projektów).
  • Działania promocyjne: Kampania informacyjna w szkołach, mediach społecznościowych i lokalnych mediach.
  • Szkolenia i doradztwo: Warsztaty z zakresu planowania projektów, zarządzania budżetem i pracy zespołowej.
  • Spotkania z samorządami: Wymiana doświadczeń i budowanie partnerstw z lokalnymi władzami.
  • Stworzenie platformy online: Ułatwienie składania wniosków, komunikacji i monitorowania projektów.

Zakładane rezultaty:

  • 36 minigrantów przyznanych na inicjatywy młodzieżowe.
  • 250 młodych osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektów.
  • 400 beneficjentów korzystających z efektów działań.
  • 6 kampanii promocyjnych podnoszących świadomość społeczną.
  • Wzmocnienie współpracy z 10 lokalnymi samorządami i instytucjami edukacyjnymi.

Trwałość rezultatów:

Projekt pozostawi trwałe efekty w postaci:

  • Rozwiniętych kompetencji społecznych i liderskich młodzieży.
  • Utrzymujących się lokalnych inicjatyw zapoczątkowanych dzięki minigrantom.
  • Utrwalonej współpracy między młodzieżą, samorządami i organizacjami.
  • Platformy online, która posłuży do dalszej aktywizacji młodzieży.
  • Materiałów edukacyjnych i promocyjnych, które będą wykorzystywane w kolejnych inicjatywach

Informacje o zadaniu publicznym

Tytuł zadania publicznego:

Młodzieżowe Kolegium Samorządności

Termin realizacji:

Data rozpoczęcia2022–07–01Data zakończenia2023–07–30

Syntetyczny opis zadania:

Młodzieżowe Kolegium Samorządności  to inicjatywa tworzona przez młodych i dla młodych, mająca na celu zwiększenie świadomości i wiedzy młodzieżowych działaczy z całej Polski z zakresu podstaw samorządności, ekologii  w lokalnych społecznościach, ekonomii i samorządowej myśli politycznej. Podczas tworzenia projektu towarzyszyła nam myśl Jana Zamoyskiego „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.” 

Projekt skierowany będzie głównie dla aktywnej młodzieży skupionej wokół środowisk młodzieżowych rad, samorządów uczniowskich i studenckich chcących pogłębić swoją wiedzę z zakresu lokalnej i krajowej polityki, pracy w jednostkach administracyjnych, ekonomii i “zielonego” samorządu. Dlatego wszyscy uczestnicy projektu będą wybrani spośród osób, które są młodzieżowymi radnymi/działaczami samorządów uczniowskich czy studenckich lub kiedyś nimi byli. Kolejną grupą docelową będą również członkowie młodzieżowych organizacji pozarządowych.

Projekt składać się będzie z dwóch zjazdów stacjonarnych w Polsce, w województwie dolnośląskim. Jeden zjazd będzie trwać trzy dni. W trakcie wszystkich zjazdów zrealizowane zostaną poniższe aktywności pozwalające na zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne przez poprawę samoorganizacji społecznej, wzrost znaczenia sektora obywatelskiego w życiu publicznym oraz wzmocnienie instytucjonalne sektora obywatelskiego w Polsce. 

W ramach wszystkich dwóch zjazdów uczestnicy Młodzieżowego Kolegium Samorządowego pracować będą nad niezbędnikiem pn. Niezbędnik Młodego Lidera, który będzie podsumowaniem i owocem pracy uczestników projektu. Niezbędnik ten zawierać będzie poradnik dla młodzieżowego radnego/aktywisty, w którym opisane będą krok po kroku etapy zakładania: 

  1.               fundacji 
  2.               stowarzyszeń
  3.               młodzieżowych rad.

Niezbędnik będzie również zawierał wskazówki mówiące o sposobach  zdobywania kontaktu z decydentami, tworzenia struktur pod organizacje pozarządowe etc. W dodatku zostaną umieszczone w nim wzory dokumentów, które pomogą w załatwianiu spraw administracyjnych wchodząc w życie trzeciego sektora. Niezbędnik Młodego Lidera tworzyć będą uczestnicy projektu, którzy zostaną podzieleni na grupy robocze opracowujące konkretne rozdziały w niezbędniku. Treść niezbędnika będzie zawierać procesy tworzenia strategii działania, ewaluacji, audyty instytucjonalne i finansowe, badania potrzeb odbiorców działań itp., służących podnoszeniu jakości działania i zarządzania organizacją. Powyższe informacje przyczynić się mają do wewnętrznej chęci do działań samodzielnych na rzecz wzmocnienie instytucjonalnego młodzieżowych rad oraz innych podmiotów w których działają młodzi ludzie.  Częścią składową niezbędnika będzie badanie naukowe dotyczące świadomości młodych ludzi na temat możliwości dialogu z decydentami środowisk samorządowych. Niezbędnik ten będzie dostępny w formie elektronicznej, aby mogli dzielić się zawartą w nim wiedzą w swoich lokalnych środowiskach. 

W trakcie wcześniej wspomnianych zjazdów zaplanowany jest szereg aktywności i wydarzeń, które pozwolą na zdobycie dodatkowych kompetencji wśród młodzieżowych liderów biorących udział w projekcie. W ramach projektu odbędzie się minimum: 8 debat z udziałem uczestników projektu oraz zaproszonych gości – ekspertów – decydentów.

Każda będzie dotyczyła innego tematu:

  • Czy młodzi ludzie są aktywni społecznie
  • Gospodarka dzisiaj – otwarta na młodych?
  • Zielony samorząd – szanse i zagrożenia.
  • Edukacja przyszłości
  • Media dzisiaj – wpływanie na rzeczywistość
  • Szanse i wyzwania dla młodych na rynku pracy
  • Młodzi w samorządzie – potrzebni/konieczni – co wnoszą?

Uczestnicy zostaną przeszkoleni w zakresie metod debaty parlamentarnej, debaty Lincoln-Douglas oraz debaty oksfordzkiej i w tej formie będą prowadzić dyskusję.

W program projektu zapisane zostaną także dwa seminaria tematyczne. Tematy seminariów to:

  • Jak wykorzystać potencjał młodego pokolenia między młodymi a samorządem?
  • Era social mediów – jak korzystać z nich efektywnie i mądrze?

Kolejnym bardzo ważnym elementem Młodzieżowego Kolegium Samorządności będą trzykrotnie przeprowadzone konsultacje z decydentami – ekspertami z zakresu skutecznej skutecznej współpracy trzeciego sektora i młodzieżowych rad z jednostkami państwa i samorządu. 

  • Zakładamy NGO
  • Rozwijamy NGO
  • Badamy skuteczność działania w NGO

W ramach konsultacji wykorzystane zostaną takie metody pracy jak: praca w grupach, grupy fokusowe oraz wywiady.

Każde spotkania uczestników projektu będą zawierać warsztaty podejmujące tematy działań realizowanych przez organizacje pozarządowe oraz młodzieżowe rady. W ramach projektu przeprowadzonych zostanie 4 warsztatów poświęconych: 

  • zwiększaniu obecności organizacji obywatelskich w życiu publicznym, 
  • wspieraniu dialogu obywatelskiego,
  • procesów konsultacji, 
  • tworzeniu forum debaty publicznej,

Uczestnicy poprzez udział w prelekcjach, dyskusjach, warsztatach oraz wykładach nabędą niezbędną wiedzę oraz umiejętności. Wiedza ta dotyczyłaby podstaw funkcjonowania polskiego samorządu, lokalnej polityki klimatycznej, możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach prowadzonych przez nich organizacji. W procesie trwania projektu, uczestnicy nabędą również niezbędne kompetencje miękkie oraz wiedzę w zakresie pracy zespołowej, ustalania harmonogramu pracy, współpracy, negocjacji oraz wystąpień publicznych. Świadomość mechanizmów funkcjonująca we współczesnym świecie, poprzedzona praktycznym działaniem podczas projektu, realnie przyczyni się do wzrostu kluczowej postawy zaangażowania społecznego uczestników projektu. Poprzez udział w projekcie uczestnicy doświadczą przede wszystkim edukacji pozaformalnej – ze względu na charakter projektu. Poprzez aktywny udział w projekcie uczestnicy w praktyczny sposób – dzięki współpracy z decydentami – będą mogli poznać mechanizmy funkcjonowania demokracji. Ukształtują w sobie w ten sposób postawę aktywności obywatelskiej i promowania systemu demokratycznego oraz praworządności, a także postawę promowania rzetelnych i kompleksowych konsultacji społecznych, co stanowi podstawę demokracji. Uczestnicy znacząco zwiększą swoją wiedzę w zakresie 4 obszarów – dzięki współpracy i bieżącemu kontaktowi z ekspertami i decydentami w danych dziedzinach:

  1. PR, dziennikarstwo, marketing, kultura
  2. Polityka, samorząd, sprawy regionalne 
  3. Politologia, historia, nauki społeczne
  4. Polityka klimatyczna, ekologia.

Powyższe obszary powstały we współpracy i w dialogu z młodzieżą, którą sygnalizowała swoje potrzeby dotyczące zwiększenia wiedzy w danych obszarach. Uczestnicy będą ćwiczyć kształcenie danych umiejętności, wiedzy i kompetencji poprzez szereg aktywności wpisanych w projekt. W większym stopniu postawimy na debaty i dyskusje pomiędzy Uczestnikami.

Do celów szczegółowych Młodzieżowego Kolegium Samorządności zaliczamy:

  1. Promowanie aktywności obywatelskiej ludzi młodych, dialogu międzykulturowego, międzypokoleniowego, kreowanie i szkolenie młodych liderów na poziomie samorządowym.
  2. Ułatwienie i nawiązanie bezpośredniego kontaktu pomiędzy uczestnikami a osobami odpowiedzialnymi za politykę regionalną i krajową względem młodzieży.
  3. Aktywizacja młodzieży i zachęcenie do aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym i publicznym, w obszarach określonych powyżej.
  4. Działanie na rzecz podnoszenie poziomu wiedzy, informacji i upowszechniania rezultatów polityki i priorytetów dotyczących działań samorządu na rzecz młodzieży,
  5. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy uczestnikami oraz między uczestnikami a zaproszonymi gośćmi.
  6. Zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne przez poprawę samoorganizacji społecznej, poprzez stworzenie Niezbędnika Młodego Lidera. 
  7. Wzrost znaczenia sektora obywatelskiego w życiu publicznym dzięki wymianie wymianie doświadczeń, która przyczynia się do współpracy pomiędzy aktywnymi liderami z terenu całej Polski i na jej obszarze.

Powyższe cele określają jednocześnie potrzeby które chcielibyśmy rozwiązać dzięki realizowanemu projektowi.

Projekt przez cały czas realizacji będzie posiadał portale w mediach społecznościowych, w których to znajdować się będą aktualne informacje na temat postępu i działań w jego ramach. Umieszczane będa filmy wizualzujące pracę uczestników podczas uczestnictwa projektu, wywiady z gośćmi i ekspertami oraz pełna fotorelacja. Planuje się założenie kont pod nazwą Młodzieżowe Kolegium Samorządności na Facebooku, Tik Toku, Instagramie. Ponadto posty odnoszące się do projektu pojawiać się będą również na fanpagach Fundacji Świetlica Rozwoju. 

Za narzędzia wspomagające prace przy realizacji projektu zostaną wzięte programy tj. formularze google, pakiet excel, Canva, Facebook, Instagram, Tik Tok. 

Podsumowaniem projektu będzie stworzenie Raportu Końcowego, który będzie miał formę filmu. W filmie tym będa występować uczestnicy projektu, prelegenci, koordynatorzy projektu. Zaprezentowane będa w nim działania oraz prace w ramach Młodzieżowego Kolegium Samorządności. Podsumowana będzie liczba debat, warsztatów oraz zaprezentowane zostaną wyniki ewaluacji. 

Ostatnim elementem w ramach projektu będzie ewaluacja, która w formie ankiety wykonanej po zakończeniu wszystkich zjazdów wśród uczestników Młodzieżowego Kolegium Samorządności wskazywać będzie postęp w wiedzy, którą zdobyć mogli dzięki uczestnictwu w projekcie.  

Opis potrzeb i celów:

Młodzieżowe Kolegium Samorządności jest projektem, który wychodzi naprzeciw wyrażanym potrzebom organizacji i jednostek działających na rzecz młodego pokolenia.Projekt ten pomoże zdobyć kompetencje, które dadzą podstawy do budowy społeczeństwa obywatelskiego, na czele którego stoją wykwalifikowani i doświadczeni liderzy. Poziom wiedzy, jaki zdobyć można w trakcie edukacji formalnej nie jest na tyle obszerny, aby w sposób wystarczający zadbać o edukację z zakresu funkcjonowania samorządu, tworzenia trzeciego sektora oraz społeczeństwa przyjaznego środowisku. Obszary poruszone w projekcie wynikają wprost z konieczności edukacji liderów, których potencjał i ambicja mogą spowodować lepsze życie lokalnym społecznościom w wielu miejscach na terenie Polski. W chwili obecnej wciąż mało jest miejsc, które mogą łączyć różne środowiska młodzieżowe,a w dodatku połączyć trzeci sektor z samorządami uczniowskimi,/studenckimi oraz młodzieżowymi radami. 

Poprzez projekt Młodzieżowego Kolegium Samorządności chcemy, aby powstały dzięki współpracy uczestników Niezbędnik Młodzieżowego Lidera dotarł do średnich i małych miejscowości, gdzie życie obywatelskie jest na niskim poziomie lub go wcale nie ma. Jest to potrzeba, która w swoim całkowitym sensie i znaczeniu ma pomóc we wprowadzaniu w przestrzeń tych małych samorządów wykwalifikowaną kadrę osobową, która z zamiłowania do działalności na rzecz drugiego człowieka, będzie zdolna do zajęcia stanowisk urzędowych. Pozwoli to na płynne i zdrowe przejście międzypokoleniowe w jednostkach samorządowej administracji publicznej i trzeciego sektora. 

Projekt Młodzieżowego Kolegium Samorządności wprost łączy samorządność z nową, zieloną polityką, której fundamentem jest praca u podstaw. W czasach, kiedy ważna jest walka z betonowaniem miast i nadmierną wycinką obszarów zielonych w miastach i gminach nabiera to bardzo aktualnego i ważnego znaczenia. Chcemy pokazać, że można polskie samorządy zmienić na lepsze dzięki prostym i długofalowym w swoich pozytywnych skutkach decyzją.

Miejsce realizacji:

[Tu opisać miejsce realizacji]

Grupa docelowa:

[Tu opis grupy docelowej]

Liczba beneficjentów:

  • Indywidualnych:  [liczba]
  • Organizacji: [liczba]

Kluczowe działania:

[Tu opisać kluczowe zadania]

Zakładane rezultaty:

[Tu popisać zakładane rezultaty]

Trwałość rezultatów:

[Tu opisać trwałość rezultatów]

Opis projektu:

Projekt „Moja Perspektywiczna Polska” był kontynuacją sukcesu „Mój Perspektywiczny Dolny Śląsk”. Skierowany był do młodzieży z całej Polski, mając na celu przygotowanie ich do zawodowej przyszłości w świecie transformacji rynku pracy wywołanej Czwartą Rewolucją Przemysłową.

Cele projektu:

  • Przygotowanie młodzieży do zawodowej przyszłości.
  • Zwiększenie świadomości o wpływie nowych technologii na edukację i pracę.
  • Rozwój umiejętności przyszłości i planowania kariery według zasady SMART.

Działania w ramach projektu

  • Organizacja warsztatów na terenie całej Polski, koncentrujących się na planowaniu kariery według modelu cyklu Kolba.
  • Nauka ustalania celów według SMART i planowania działań z narzędziem WBS.
  • Publikacja atrakcyjnych treści na mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) i stronie internetowej.
  • Bieżące informowanie o najnowszych trendach w technologiach i umiejętnościach przyszłości.
  • Przeprowadzenie badań metodą CAWI w celu zrozumienia, jak otoczenie wpływa na rozwój młodzieży i ich oczekiwania.
  • Wydanie „Niezbędnika Innowacyjnej Edukacji” – przewodnika po nowoczesnym rynku pracy.
  • Organizacja spotkań z ekspertami, gdzie nowe technologie spotykają edukację.

Efekty projektu:

  • Interaktywne warsztaty, rozwój umiejętności przyszłości, nauka planowania kariery.
  • Publikacja kompendium wiedzy o nowoczesnym rynku pracy, trendach technologicznych i społecznych.
  • Spotkania z ekspertami na konferencjach dotyczących wpływu technologii na edukację i przyszłą karierę.
  • Utworzenie interaktywnej platformy internetowej, gdzie uczestnicy mogli znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące swojej przyszłości zawodowej i edukacyjnej.
 

CZAS TRWANIA PROJEKTU

 

01 lipca 2022 – 31 grudnia 2022

Projekt „Moja Perspektywiczna Polska” był dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach Programu Wsparcia Edukacji 2023. Dzięki niemu, młodzież z całej Polski miała okazję lepiej przygotować się do przyszłości zawodowej, rozwijać umiejętności i zdobywać wiedzę o nowoczesnym rynku pracy.

 

O PROJEKCIE

Celem projektu „Sportowe Orliki” było promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie oraz dbanie o higienę psychiczną i emocjonalną wśród młodych ludzi i dorosłych.

Działania w ramach projektu

  • Organizacja ogólnorozwojowych ćwiczeń fizycznych i zajęć turystyczno-historycznych.
  • Programy obejmowały upamiętnienie ważnych wydarzeń historycznych oraz znanych postaci świata sportu i narodowych bohaterów.
  • Półkolonie „Sportowe Orliki”: 5-dniowe turnusy dla dzieci, promujące aktywne spędzanie czasu oraz wzmacniające tożsamość narodową.
  • Publikacja materiałów edukacyjnych, broszur i komiksów historycznych, upamiętniających narodowych bohaterów i znanych sportowców.
  • Promowanie zdrowego stylu życia za pośrednictwem mediów społecznościowych, podcastów oraz kampanii reklamowej, obejmującej infografiki i krótkie teksty.
  • Realizacja 3 wycieczek „Mały podróżnik” przez 6 miesięcy, aktywne spędzanie czasu i poznawanie ciekawych miejsc, takich jak Hydropolis, Panorama Racławicka i Kolejkowo. Udział wzieło około 60 uczestników.
  • Warsztaty „Moje emocje i uczucia” mające na celu rozwój kompetencji komunikacyjnych i umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.
  • Zajęcia ruchowe wspierające rozwój fizyczny i psychiczny, zapobieganie stanom lękowym, depresji i uzależnieniom.
  • Wzrost świadomości na temat wpływu aktywności fizycznej na zdrowie i zapobieganie chorobom cywilizacyjnym.
  • Promowanie postaw obywatelskich i patriotycznych poprzez sport.
  • Zwiększenie aktywności fizycznej wśród uczestników i rozwój pozytywnych nawyków zdrowego stylu życia.
  • Stymulowanie aktywności fizycznej w społecznościach miejskich i wiejskich.

Projekt Sportowe Orliki realizowany przez Fundację w ramach programu „Sportowe Wakacje +” przyczynił się do poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego uczestników, integracji społecznej oraz promocji postaw obywatelskich i patriotycznych.

„Sportowe Orliki” realizowane wg Projektu współfinansowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki -Program „Sportowe Wakacje+” w ramach upowszechniania sportu w społeczeństwie poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu różnych grup społecznych i środowiskowych w 2022 r. 

Zadanie: 
„Sportowe Orliki” dofinansowano ze środków budżetu państwa w ramach rządowego Programu „Sport dla Wszystkich” – edycja 2022

Dofinansowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki: 65 000 zł

Całkowita wartość: 68 500 zł

Scroll to Top